Edukacyjne wycieczki szkolne
Turystyka w edukacji dzieci i młodzieży -
wspieranie dydaktycznej i wychowawczej funkcji szkoły
I. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:
Wspieranie wychowawczej funkcji szkoły w zakresie kształtowania tożsamości kulturowej regionalnej i europejskiej, rozwijania umiejętności bezpiecznego i aktywnego spędzania czasu wolnego. Promocja zorganizowanych form wypoczynku dzieci i młodzieży, krajoznawstwa, kulturoznawstwa, dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego oraz promocja zachowań prozdrowotnych.
Program w swoim założeniu jest wielopłaszczyznowy, obejmuje zarówno aspekt edukacyjny, wychowawczy oraz rekreacyjno-relaksacyjny.
II. CELE PROGRAMU:
- Edukacyjne:
- Praktyczna weryfikacja wiedzy nabytej na lekcjach oraz jej wzbogacenie w zakresie geografii, historii, kultury i ekologii;
- Rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji i interpretacji zjawisk przyrody, procesów historycznych;
- Stymulowanie aktywności poznawczej (rozbudzenie i rozwój zainteresowań historią i przyrodą);
- Ukazywanie zależności zjawisk i stanu środowiska od działalności człowieka (aspekt ekologiczny);
- Rozwijanie umiejętności pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł;
- Rozwijanie wyobraźni i twórczej ekspresji, poszerzanie zainteresowań;
- Pokazanie odpowiednich form zachowań na szlakach turystycznych;
- Wychowawcze:
- Kształtowanie szacunku do przyrody i jej piękna, do dorobku historycznego i kulturowego;
- Kształtowanie u uczniów postawy zaangażowania wobec otaczających problemów, tworzenia poczucia odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe;
- Budowanie relacji w grupie i kształcenie umiejętności pracy zespołowej;
- Zaszczepienie pasji do turystyki, przezwyciężenie pasywnego spospobu spędzania wolnego czasu;
- Zapobieganie patologiom społecznym młodych ludzi po przez kztałtowanie właściwych postaw - przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, usuwanie wzajemnych niechęci i uprzedzeń, nauka nowych ról społecznych - uczestnika wycieczki;
- Wspólnota przeżyć, więzy koleżeńskie;
- Rekreacyjno-relaksacyjne:
- Promowanie aktywnych grupowych form wypoczynku;
III. ADRESACI PROGRAMU:
Program adresowany jest do szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (kalkulacja finansowa wyjazdu dokonywana jest dla 40 uczestników - pełny autokar).
IV. FORMA REALIZACJI:
Wycieczki terenowo - krajoznawcze jedno lub wielodniowe, zielone, białe szkoły.
Wycieczki tematyczne przyrodnicze/historyczne
Na zamówienie możliwość poprowadzenia wycieczki w języku obcym dla klas językowych.
V. OBSZAR REALIZACJI PROGRAMU:
Cała Polska i Europa
VI. PROCEDURY REALIZACJI:
Procedury są dopasowane do możliwości i potrzeb grupy wiekowej, poziomu intelektualnego uczestników. Plan wycieczki jest przemyślany i skonstruowany tak, aby był ciekawy, dynamiczny i pobudzający do samodzielnego działania.
VII. METODY REALIZACJI:
- Bezpośrednia obserwacja;
- Słuchanie opowieści pilota-przewodnika;
- Spotkania z ekspertem (wewnętrzni przewodnicy, kustosze muzealni);
- Dyskusja, burza mózgów;
- Gra dydaktyczna;
- Quizy;
- Konkursy – praca indywidualna i grupowa;
- Techniki animacyjno- relaksacyjne
VIII. EFEKTY PROGRAMU:
- Zweryfikowanie wiedzy uzyskanej podczas zajęć szkolnych z tą zdobytą w terenie;
- Rozbudzenie potrzeby poznania i penetrowania świata , zainteresowanie przyrodą i historią;
- Ukształtowanie szacunku do przyrody, jej piękna, do dorobku historycznego, kulturowego wraz z postawą zaangażowania wobec otaczających problemów oraz poczucia odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe;
- Ukształtowanie właściwych postaw, wskazanie nowych ról społecznych jako zapobieganie ewentualnym patologiom wśród młodych ludzi;
- Rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji, formułowania spostrzeżeń i wniosków;
- Wzbudzenie wrażliwości na piękno przyrody oraz odpowiedzialności za jej stan;
- Przezwyciężenie pasywnego spędzania wolnego czasu;
- Przygotowanie młodego człowieka do bezpiecznego uprawiania turystyki;